5 gyors anyabarát étel – 1. rész

5 anyabarat etel kiemelt

Azt vettem észre, hogy mostanában, ha elkezdek beszélgetni egy kisgyerekes anyukával, mindegyikükkel pár perc alatt ugyanahhoz a témához jutunk. Mindannyian arra panaszkodnak, hogy az első 6-12 hónapban (szerintem inkább 15, csak ők még nem tudják) arra van a legkevesebb idejük, hogy még a maguk étkezésére is figyeljenek. Főleg a hozzátáplálás megkezdése után jelent nehézséget számukra, hogy külön főzzenek a babának és maguknak is.

Emlékszem még én is ezekre az időkre, amikor a reggeli kávémat délben volt időm behörpinteni, az ebédemet pedig háromszor melegítettem újra, mire végül késő délután tudtam értékelhető mennyiséget is enni belőle. Addig mindig közbejött valami. Tehát ismerős a probléma. 

Ma már ismerek jó néhány gyors receptet, amivel időt és energiát spórolhatok, és éhen sem maradok, de azért elmondhatom, hogy mégsem pizzát rendeltem. Összeállítottam egy listát, és tervezem a folytatását is. Remélem, minden hasonló cipőben járó anyuka és apuka talál benne hasznos ötletet.

  1. Leveles tésztában sült camembert

A lusta vagy nagyon kevés idővel rendelkező háziasszony jó barátja a leveles tészta. Pillanatok alatt lehet csodákat varázsolni belőle. Egy gyors süteményt, ha betoppannak a váratlan vendégek, vagy egy illatozó, könnyű vacsorát. Zöldségekkel, paradicsomszósszal megtöltve, mellé salátát kínálva, vagy minőségi virslit (létezik olyan?) beletekerve és kisütve gyors vacsora. Almaszeletekkel bőven bélelve, fahéjas cukorral meghintve, félbehajtva és a tetejét rácsosra bevagdosva almás táska lesz belőle. A legjópofább ötlet szerintem viszont ez a camembert sajtos verzió:

maimoni_cafelbogbol

A receptet itt olvashatjátok, a fotó forrása is a Mai Móni blog.

Mindenképpen jó minőségű camembert szükséges hozzá, ebből ne engedjünk, mert a végeredményt nagyon befolyásolja. A leveles tésztából is lehet adalékmentes, egészségesebb változatot kapni, ráadásul tojás- és tejtermékmenteset is, ilyen a Tante Fanny márka Friss leveles tésztája, amit a nagy áruházláncokban, pl. a Sparban lehet beszerezni.

Áfonyalekvárral a legfinomabb, de zöldsalátával, előző napról maradt rizzsel is klassz, gyors, egyszerű fogás. Szerintem tojással megkenni nem is muszáj, én pl. nem szoktam, csak egy kis vizes kézzel átsimítom a tésztabatyu tetejét, és úgy is szépre sül.

  1. Kukoricakrémleves

Ebből két verzió is kering a köztudatban, egy tejszínes, füstölt sajtos, és egy állati alapanyagoktól mentes. Én még az előbbibe szerettem bele, barátnői ajánlásra, amikor fogyasztottam sajtot és tejtermékeket. Manapság viszont már a vegán (erőszakmentes, höhh) verziót készítem, amelyet Steiner Kristóf szakácskönyvében találtam. Mindössze 10 perc az egész, főzéssel együtt. Csodás!

kukoricakrémleves

A recept (sajtos, tejszínes):

1 fej apróra vágott vöröshagymát és 1 gerezd zúzott fokhagymát olajon megpirítunk. Ráöntjük a kukoricát. A leggyorsabb, ha konzervet használunk a leve nélkül, de lehet fagyasztott vagy friss is. Alaplével vagy leveskockából készült lével felöntjük. Fűszerezésnek mehet bele só, fehérbors, pirospaprika, frissen reszelt gyömbér is, vagy akár gyömbérpor. Krémesítjük tejszínnel vagy kókuszkrémmel, majd nekiesünk a botmixerrel. Ízlés kérdése, ki mennyire mixeli simára vagy hagy-e benne darabokat. A végén megszórható füstölt sajttal, pirított sonkával, krutonnal vagy chilivel (gyerekeknek és szoptatós anyáknak persze nem ajánlott). Kinek-kinek ízlése szerint.

A recept (vegán, gluténmentes):

Hasonló recept, de úgy kezdjük, hogy felforrósított kókuszzsírra ráküldjük a sót, borsot, őrölt szerecsendiót, majd a kukoricát, és pirítjuk pár percig. Megszórjuk egy kiskanálnyi zabpehelyliszttel, átkeverjük, majd felöntjük 1-1 csére alaplével/kockából készült zöldséglével és kókusztejjel. Forraljuk, botmixeljük. És szintén úgy tálaljuk, ahogy jól esik: vegán sajttal, chilipehellyel, krutonnal, sült zöldségekkel megszórva.

  1. Bögrés ázsiai tészta

Figyelem, ez a Jolly Joker! A mindent vivő, a tutiság csúcsa. Én úgy ismerkedtem meg vele, hogy a férjem munkahelyi étkezése nem volt megoldott, hiszen szerettük volna, ha jobb minőségű alapanyagokból, adalékmentesen és persze húsmentesen ebédelhetne, de ez nem volt könnyű. A mikrót is kerülni szerette volna, de egy egyterű, konyhátlan irodában nem veszi ki jól magát, ha rezsón kezd melegíteni. Egy szó, mint száz: nagy fejtörést okozott, hogy tudna itthonról olyan ebédet vinni magával, ami ebédidőben egyszer csak meleggé változik.

A River Cottage – Zöldséget minden napra c. remek szakácskönyvben találtuk meg a megoldást, majd rájöttünk, hogy ez egy egyszerű, és végtelen változatban elkészíthető étel.

A recept:

A lényege az, hogy mindenféle zöldséget (pl. sárgarépa, cukkini, cukorborsó rövid darabkákban) hártya vékonyra szeletelve befőttes üvegbe teszünk, rádobunk még ½-3/4 leveskockát, vékonyra vágott póréhagymát, esetleg gombát, ½ gerezd áttört fokhagymát, egy kis reszelt gyömbért, és a tetejére azt a bizonyos ázsiai tésztát, ami 3 perc alatt megfő, és akár forrázni is elég. Aki bírja a csípőset, annak nagyon ajánlom, hogy minél több ilyen fűszert, zöldséget tegyen bele! A befőttes üveget lezárjuk, itthonról így viszi el a férjem, szárazan. Mellé egy kis tégelyben 2 teáskanál szójaszószt és egy kevés citromlevet keverünk össze. Amikor a munkahelyén megéhezik, vízforralóban forral vizet, majd beleönti ebbe a befőttes üvegbe. Az üveget gyorsan visszazárja, és 10 percig pihenteti. Addigra megfő a tészta, megpuhulnak a zöldségek, feloldódik a fűszer. Fogyasztás előtt alaposan össze kell keverni, és a szójaszószos öntetet is belekutyulni. Ennyi. Nagyon finom, ilyen megfázásos időben pedig egyenesen orvosságként hat.

DSC_0992

DSC_0996

Ha kifogytunk az ötletből, hogy mi mindent lehet beletenni, érdemes rákeresni a ‘soup in a jar’ vagy ‘noodle in a jar’ kifejezésekre, és nagyon sok új receptre bukkanhatunk. Pl.:
Miso veggie soup in a jar
Instant veggie noodle soup in a jar
Ingenious noodle pot lunch 

  1. Csicseriborsós tészta avokádóval

Én már nem is tudom, Jamie Olivernél vagy Hugh Fearnley- Whittingstallnál (ő ugye a River Cottage-os manus) láttam-e előbb, hogy csicseriborsós tésztát készít. Mindenesetre engem megfertőzött az ötlet, de csak mostanában derült ki számomra, hogy más családokban ez az étel viszonylag ismeretlen. Próbáljátok ki hát, mert pofon egyszerű elkészíteni!

A recept:

Amíg megfő a tészta, ami lehet kagyló vagy spagetti is akár, olajon megpárolható az apróra vágott vöröshagyma, utána mehet rá a konzerv csicseriborsó a leve nélkül. Legutóbb egy fél cukkinit is gyorsan belekarikáztam, és van, aki gombát is párol hozzá, de a szimpla csicseris verzió is megfelelő ebéd. Pirítgatjuk pár percig, majd pirospaprikával és kurkumával megszórva, vízzel felöntve jó szaftossá tesszük. Tulajdonképpen csicseripaprikás lesz belőle. A tésztával összeforgatva fogyasztjuk. Megszórható reszelt parmezánnal, vagy darált dióval, én pedig nyers avokádót is szoktam enni mellé, szerintem nagyon jó páros. Nem egy ünnepi étel, de finom, gyors, a csicseriborsó és az avokádó miatt értékes, a tészta miatt pedig laktató.

Csicseris tészta avokádóval

  1. Kolláth-reggeli

Őszintén bevallom, én eddig nem ismertem a Kolláth-reggelit. Vera, egy 7 hónapos kisfiú anyukája hívta fel rá a figyelmemet. Ezúton is köszönöm neki, azóta ugyanis minden 2. reggel ezt eszem. Nem csak azért praktikus, mert nagyon hamar elkészül, hanem mert finom, egészséges, és pl. olyasmit is gyakran tudok adni a családomnak, amire szüksége van a szervezetünknek, de más ételekkel csak ritkán tudjuk bevinni. Nálunk ilyen pl. a mák, amiben sok a kalcium, de a mákos ételek általában nagyon cukrosak, ezért eddig alig fogyasztottuk. Most viszont Artúr is kap pár naponta belőle. Kis mennyiségben nem hiszem, hogy a mák káros lenne számára.

Amiért ezt a receptet az anyabarát ételek közé válogattam, az az, hogy egyrészt már előző este előkészíthető, reggel csak egy gyors igazítást igényel, másrészt egészséges, vitamindús, harmadrészt pedig, ha betartjuk a receptet, 4 órán át energiát és telítettségérzetet ad. Nekem van olyan nap, hogy délben még úgy kell erőltetnem, hogy ebédeljek valamit, mert a Kolláth-reggeli még tartja magát… azaz engem.

(Persze minden anya helyzete más, aki szoptat, és a babája érzékeny erre-arra, annak még jobban meg kell gondolnia, hogy mit eszik. Nem vagyok biztos benne, hogy a Kolláth-reggeli a szoptatós anyák étele, mivel fogyaszt és méregtelenít.)

kollath-reggeli

A recept:

Előző este fejenként 1 dl vízben (nem tejben vagy növényi tejben!) 3-4 evőkanálnyi búza- vagy rozspelyhet beáztatunk, hozzá még szezám- és lenmagpelyhet keverünk. Szintén még este beáztatunk egy másik edényben 15 gramm mazsolát, vagy más darabolt aszalt gyümölcsöt, pl. szilvát, datolyát. Nem kell hűtőbe tenni éjszakára.

Reggel az aszalványról leöntjük a vizet, és összekeverjük a beáztatott pehellyel. Belereszelünk 1 almát vagy más gyümölcsöt a vidék és az idény szerint. Megy még hozzá 2 ek cukrozatlan mák, 1 kk méz (én vegán lévén általában datolyasziruppal készítem), 1 ek apróra vágott olajos magvat (pl. diót, mogyorót, napraforgót, mandulát stb.) és 1-2 ek citromlevet. Napról napra hamarabb sikerül elkészíteni.

Folytatása következik!

Ezt már olvastad?
Vendégpost: 5 anyabarát recept
5 gyors anyabarát étel – 2.

 

 

3 thoughts on “5 gyors anyabarát étel – 1. rész

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.