Az első pürék 2. – Burgonya és cékla

cékla bevezetése

A burgonyáról és a cékláról külön bejegyzésben szeretnék szólni, mert nekem mindkettővel meggyűlt a bajom. Rutintalanságomban belefutottam néhány óriási hibába, és hosszú órákat veszítettem vele, ami alatt akár pihenhettem is volna (hááát persze! 😉 ).

A burgonya

Fontos alapanyag, hiszen a párolt zöldségek magukban nem elég táplálóak, nem tartalmaznak elég energiát, kell minden adag ételbe valami sűrítés. Később, ha már annyi idős lesz a gyermek, hogy glutént is fogyaszthat, lehet liszttel vagy glutén tartalmú gabonapelyhekkel is dúsítani a főzelékeket.

Annak érdekében, hogy a szükséges alapanyagokat egy helyről és könnyen be tudd szerezni, nyitottam egy webáruházat, ahonnan egyszerűen meg tudod rendelni pl. a gabonapelyheket is, és még sok mást, amire szükséged lehet a kisbabád táplálásához. Ide kattintva tudsz böngészni.

Én főleg burgonyát és rizspelyhet használtam. Önmagában a kisfiam a krumplit nem akarta megenni, amit meg is tudok érteni. Ha viszont más zöldségekből készült pürékbe kevertem, ízlett neki.

A burgonya elkészítése valamelyest eltér a többi zöldségétől. Egy minimálisan is tapasztalt háziasszony milliószor dolgozott már vele, úgyhogy lehet, hogy őt nem éri meglepetés, de én az első, gyerek nélkül eltöltött délutánomat tettem tönkre azzal, hogy szerettem volna belőle egy nagy adagot pürésíteni és lefagyasztani. A burgonyával ugyanis két dolgot nem tanácsos tenni: turmixolni és fagyasztani, de ezt akkor még nem tudtam. Az előbbitől rágógumiszerűen nyúlós trutyi válik belőle, az utóbbitól pedig kásás és íztelen lesz. Nem hinném, hogy van olyan csecsemő a világon, aki örömmel befalja, úgyhogy sajnos a krumplit érdemes minden alkalommal frissen készíteni. A botmixer és a turmixgép helyett pedig elő a szitával és egy kanállal, és indulhat a passzírozás. Bátrabbak persze összetőrhetik egyszerűen villával is, vagy ha van otthon, akkor krumplinyomóval. Én eleinte simább, selymesebb pürére vágytam, ezért a passzírozás mellett döntöttem.

passzirozas

A burgonya nem elég lédús, sok folyadékot igényel ahhoz, hogy selymes püré készülhessen belőle. A legjobb a párolásához használt vízzel keverni. Igaz, magas a keményítőtartalma, de a vitaminok is benne vannak.

Mumusunk, a cékla

Amikor elkezdtük a hozzátáplálást, nekem szent meggyőződésem volt, hogy a gyerekem gyakran fog céklát enni. Egyrészt azért, mert én szeretem, és el sem tudtam képzelni, hogy ő nem fogja. Másrészt azért, mert közismerten magas vastartalma csak jót tehet neki. Aztán jött a meglepetés, amikor a kisfiam fintorogva eltolta magától az első adag céklapürét.

beetroot puree

Nem csüggedtem, megkíséreltem néhány héttel később újra. Ugyanez lett az eredménye. Gondoltam egy nagyot, és párolás helyett betettem a sütőbe 40 percre, alufóliába bugyolálva. Hihetetlen finom lett, mixeltem, némi folyadékkal selymesebbé varázsoltam, hátha az állagával nincs kibékülve… és nem ette meg. Ezután, amikor már épp elengedtem volna a cékla projektet, jól bestresszelt a gyermekorvos, hogy céklát gyakran kell adnom, próbáljak ki mindent, amit eddig nem. Így jött a gyümölcscentrifuga, hátha a levét hajlandó meginni. Aztán az almás céklapüré. Kedvencével, a sütőtökkel keverés. Majd burgonyával. Aztán később hagymával, hátha túl édes neki. Majd kókusztejjel, hátha nem elég édes neki. Anyósom belesütötte kenyérbe. Aztán vettem üveges céklalevet, mert néhány anyuka esküdött rá. És végül némi cékla tartalmú, de alapvetően csipkebogyó ízű babateát. Mondanom sem kell, egyiket sem fogyasztotta jóízűen, néhány falat vagy korty után mindet eltolta magától. Úgyhogy eldöntöttem: nem próbálkozom tovább. Hallottam még, hogy csokis sütibe sütve jobban csúszik, de az már kívül esik az elveimen. Úgyhogy a céklát nem erőltetem, maradt a többi vasforrás, pl. az aszalt gyümölcsök (szilva, sárgabarack), a spenót, az amaránt, a csipkebogyó stb.

Nem mellékesen a cékla tele van antioxidánsokkal, vérképző, jó folsavforrás és még sorolhatnám, miért egészséges fogyasztani.  Ezért tulajdonképpen minden szülőre felnézek, akinek sikerült megszerettetnie a céklát a gyerekkel, úgyhogy további bevált recepteket is szívesen fogadok.

Update 1: Két éves korára rájöttem, hogy mi a megoldás: a céklalevél. Erről részletesebben itt írok.

Update 2: Céklából érdemes biot venni (miből nem?). Épp a napokban történt egy kisbabánál nitrátmérgezés, a Facebookon kering anyukája tájékoztató bejegyzése, amiben felhívja mindenki figyelmét a veszélyre. Ő a XVII. kerületi piacon vásárolta a céklát, aminek extra magas volt a nitráttartalma, de ilyesmi máshol és más műtrágyázott zöldséggel is előfordulhat.

(Fotók forrása: FlickrFlickr)

 

 

One thought on “Az első pürék 2. – Burgonya és cékla

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.