Burgonya, édesburgonya, csicsóka – Mi a különbség?

burgonya_édesburgonya_csicsoka

Mielőtt elkezdeném „osztani az eszet”, hadd mondjam el, hogy a hozzátáplálás megkezdése előtt én ebből a három zöldségből mindössze egyet ismertem: a burgonyát. Abból is csak homályosan rémlett, hogy van több fajta, főzni, sütni és salátának való. A másik két zöldség számomra ismeretlen volt, de nagyon jól tettem, hogy közelebbi viszonyba kerültem velük.

A hozzátáplálás és a házi bébiétel készítése egyébként erre is nagyon jó, hogy a család életébe, megszokott ételeibe változatosságot hozzon, és megismerkedjünk új, egészséges alapanyagokkal. A szülők egy része úgy van vele, hogy amiket ők nem szoktak enni, azt a babánál sem vezetik be, hiába kaphatná már az első hónapokban. Az ismerősi körömben többen is átugrották emiatt a gesztenyét vagy az édesburgonyát. Értem ezt a logikát, de szerintem érdemes elgondolkodni rajta, hogy mégis bevonjunk néhány ilyen zöldséget, gyümölcsöt is az étkezésünkbe, hátha tágul a világunk általa. Arról nem is beszélve, hogy amit mi felnőtt ízlelőbimbóval nem szeretünk, a babának még lehet finom és jól jöhetnek neki a benne levő vitaminok és ásványi anyagok. Kísérletezés közben pedig még az is előfordulhat, hogy mi is megszeretjük azt a kis fura, göcsörtös gyökeret, ami egyszer csak bekúszott a konyhánkba.

Édesburgonya, csicsóka, batáta… nem elég, hogy eleinte ezeket nem is ismertem, de még össze is zavartak a kapott tanácsok, mert más anyukák határozottan állították, hogy a csicsóka az édesburgonyával azonos, én pedig elhittem. Aztán a piacon csak forgott a fejem a nyakamon. Végül letisztult minden, de nem egyszerű. Tehát:

Csicsóka

A fenti kép jobb szélén látható.

A csicsóka nem az édesburgonya. Az édesburgonya másik neve a batáta, és bár burgonyának hívják, nem tartozik a burgonyafélék családjába. A csicsókát meg nem hívják burgonyának, és ez jól is van így, mert ő sem burgonyaféle, bár az elkészítési módja és az íze hasonló.

B1- és B2-vitaminokban gazdag, béta-karotint és C-vitamint, valamint káliumot, magnéziumot, foszfort, kálciumot és cinket is tartalmaz. Sokszorosan nagyobb a rost-, és alacsonyabb a keményítőtartalma, mint a  burgonyának. Gátolja a székrekedés kialakulását. Segít helyreállni a felborult bélflórának, ezért a kisbabák bélflóra-problémáira is hatékony. Ezt saját tapasztalatomból is mondom, mi is kipróbáltuk, és sokat segített.

Íze a burgonyáéhoz hasonló, de kicsit édesebb. Számomra van egy furcsa mellékíze, amit személy szerint nem szeretek, de a fiam imádja. Akinek ízlik, állítja, hogy szinte bármihez illik, halakkal, gombával, burgonyaételekkel és gyümölcsökkel is harmonizál, de saláta vagy zöldségturmix alapanyaga is lehet.

csicsoka

Sokszor egészen apró szemű és nagyon göcsörtös a külseje (lásd a fotón). Emiatt nehéz hámozni, és ha sikerül, akkor is nagy a veszteség. Sokan inkább csak egy kis kefével megdörzsölik a héját, és úgy főzik meg. A babáknak viszont szerintem ennél komolyabb higiéniára van szükségük, tekintve, hogy a girbe-gurba hajlatokból nem lehet mindent eltávolítani. Én nem adnék hámozatlan csicsókát a babámnak, ezért a hosszú hámozási procedúrát elkerülendő nagyobb és gömbölydedebb szemeket szoktam választani.

Édesburgonya vagy batáta

A fenti képen középen látható.

Ahogy a csicsókánál már írtam, az édesburgonya nem burgonyaféle, bár gumója nagyon hasonlóan néz ki. Húsa többféle színű is lehet a lilától a fehérig, de Magyarországon leggyakrabban a narancssárgás-barackos árnyalatával lehet találkozni. Magas a C-, B1-, B2-, B6- és E-vitamin tartalma. Káliumban, rézben és mangánban gazdag.

Felhasználása a burgonyáéhoz hasonló, tehát önálló köretként, krémlevesként, olajban kisütve chips-ként is elkészíthető. Íze inkább a sütőtökéhez hasonlít, mint a krumpliéhoz.

Örülök, hogy megismertem ezt a gyökérzöldséget, mert finom, könnyen és sokféle módon elkészíthető, valamint nagyon egészséges. Első találkozásom ugyan csalódás volt vele, mert erjedt, alkoholos illata volt, és az íze sem jött be. Aztán ismerőseim unszolására más forrásból is beszereztem, és akkor már ízlett. Ma már minden héten használom valamilyen ételbe.

Burgonya

A burgonyát valószínűleg senkinek sem kell bemutatni (ha mégis, akkor a legfelső kép bal szélén látható). Olyan emberrel viszont még nem nagyon találkoztam, aki minden fajtáját jól ismerte volna, és ránézésre rávágja, melyikből mit érdemes készíteni.

A burgonya fontos C-vitamin forrásunk, továbbá B1-, B6-vitaminokat és folsavat tartalmaz.

Bébiételek szempontjából fontos alapanyag, hiszen a legtöbb pürét általában ezzel szokás sűríteni. Sokféleképpen elkészíthető, ezért később, amikor a baba már darabosat is eszik, vagy ugyanazt, amit a család, praktikus lesz. A sóban-olajban tocsogó sült krumpli nem tartozik a legegészségesebb ételek közé, de szerencsére szinte végeláthatatlan a burgonyás receptek listája, úgyhogy bőven lehet kalandozni ebben a világban is.

Én azokhoz az ételekhez, amiket Artúr is eszik, sárga burgonyát szoktam vásárolni. Ezt a fajtát azért szeretem, mert főzéskor könnyen, gyorsan puhul. Kicsit szétesős, de bébiételeknél és kisgyerekek ételeinél ezt előnynek látom, hiszen szétomlik a szájukban. Ahol én vásárolok, a bio is teljesen elérhető áron kapható, 310 Ft kg-ja. Mindig veszek belőle. Ahogy nő a gyerek és egyre ügyesebben rág, úgy vezetem majd be nála a keményebb burgonyafajtákat is.

 

(A cikk illusztrálásához saját fotóimat használtam.)

2 thoughts on “Burgonya, édesburgonya, csicsóka – Mi a különbség?

  1. Nagyszerű cikk, igazán gratulálok! Érthetően és egyértelműen tisztázza a különbséget a batáta, a csicsóka és a burgonya között, amire valóban nagy szükség van.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.