Édesítsük-e a baba ételeit?

sugar-485046_1280

A babák életük első évében ismerkednek az ízekkel. Még nagyon vidáman nyalogatják a félbevágott citromot, boldogan falatoznak a mi ízlésünknek önmagában már meglehetősen savanyú gyümölcsökből. Amikor már érett egy baba a kóstolgatásra, nyitott ezekre az ízekre is, és ez a nyitottság később is megmarad, hacsak el nem „rontjuk” az ízlelését. Akár hiszed, akár nem, nem természetüknél fogva igénylik az édesítést, és nem igaz, hogy csak cukrozottan ízlik nekik pl. az eper vagy a paradicsom, hanem mert mi hozzászoktatjuk őket.

Legalábbis én erre jutottam, tapasztalataimról az előző cikkben írtam bővebben.

Mi a baj a cukorral?

Természetes cukortartalma szinte minden ételnek van. Ezzel nincs is semmi gond. A finomított cukrot viszont érdemes kerülni, mert:

  • csak üres kalória. A babák számára bőven elég kalória található azokban az ételekben is, amelyek értékesebbek, vitaminban és ásványi anyagokban gazdagok.
  • a szervezet inzulinellátásának szélsőséges ingadozását eredményezi, ami gyakoribb éhségérzethez, és újra és újra cukorfogyasztáshoz vezet.
  • a finomítás során nem természetes eljáráson esik át.
  • hozzájárulhat a későbbi elhízáshoz, betegségek kialakulásához, és a fogakat is rontja. (A gyermekfogak ápolásáról itt olvashatsz bővebben.)
  • a cukorbevitel mértéke gyermekeknél nagyban növeli az idegrendszeri labilitást, pszichés zavarokat.
  • semmilyen vitamint nem tartalmaz, ellenben a szervezetünktől értékes vitaminokat és ásványi anyagokat von el. A cukros ételeken felnövő gyerekek esetében gyakoribb a vitamin- és ásványianyag-hiány.
  • B-vitamin hiányát okozza, így, főleg gyermekek esetében, csökkenti a felfogó- vagy intellektuális képességet.

berry-197074_1280

Tévhitek

  • „Kevés cukortól semmi baja nem lesz.” – Valóban, de a kis cukorból még egy kicsi lesz, abból pedig több, és végül túl sok. Könnyű rászokni, de nehéz visszacsinálni és leállni vele. Én ezért nem állok annak pártján, hogy már otthon, a család kezdje el adni, szándékosan. Az élet majd úgyis hozza azokat a helyzeteket, amikor már nem tudjuk kikerülni.
  • „Mi is ettünk cukrot és csokit, mégis felnőttünk.” – Igen, ez igaz. Én azonban pont a saját esetem miatt igyekszem tartani magam a cukormentes kisgyerekkorhoz. Önmagában az, hogy felnőttünk, nem jelenti, hogy egészségesek is vagyunk, vagy későbbi betegségeink kialakulásában nem játszik majd szerepet a gyerekkorunk óta elfogyasztott cukormennyiség. Én elég sok édességet kaptam gyerekként, cukorfüggő is lettem. Nagyon nehezen tudtam valamelyest átállni, csökkenteni, de még most is sok édességet eszem. Tehát első kézből tudom, milyen ez, és hogy milyen jó lehet annak, aki ettől mentesen él.
  • „Szegény gyerek, még egy süteményt sem ehet.” – Azért nem mondanám, hogy a finomított cukortól mentes táplálkozás azonos az édességek teljes tilalmával. Ez így nagyon drasztikus lenne. Némi kutakodással az ember számtalan finom, egészséges, cukormentes édességre bukkanhat. Gyűjtöm az egyszerű cukormentes édességek receptjeit. Már itt a Bébispenóton is elkezdtem megosztani őket, és még nagyon sok hasonló finomság vár rá, hogy kikerüljön az oldalra. Itt érdemes figyelni őket.

Az első évben

Tehát azt én sem gondolom, hogy édes ízű étel nem érheti a gyerek nyelve hegyét. Uh, micsoda kemény lennék, ha ezt így gondolnám és be is tudnám tartani. De azt nem tudom megérteni, miért cukrozzák sok helyen a paradicsomos ételeket, a gyümölcsöket (eper, málna, alma jó sok cukorral, jaj), és még sorolhatnám. Olyan finomak ezek természetes valójukban!

Az édes íz iránti vágyunkról nem kell lemondanunk akkor sem, ha egészségesen, cukormentesen szeretnénk táplálkozni. Ebből következik, hogy a babák, kisgyerekek táplálkozásából sem kell száműznünk az édes ízeket, a titok azonban a megfelelő alapanyagok választásában rejlik. Egy kis odafigyeléssel sokat tehetünk a kicsik egészségéért, és azért, hogy később is jó evők legyenek. Egy süti, egy túró rudi nem egyszeri édes falat, hanem egy egész életre szóló szemléletet alapozunk meg vele.

Az első évben szerintem egyáltalán nincs szükség édesítésre. Az anyatej vagy a helyette adott tápszer, és a gyümölcsök épp elég édességet jelentenek a babának. Az első születésnapi torta szokott vízválasztó lenni, hiszen ha valamelyik cukrászdából rendeljük meg, vagy a családi összejöveteleken jól bevált recepteket kapjuk elő, akkor az nagy valószínűséggel túl sok cukrot, és talán még adalékanyagokat is fog tartalmazni. Ezekre azonban a babának semmi szüksége, sőt.

birthday-cake-843921_1280

A vízválasztó: a születésnapi torta

Cukormentes születésnapi tortákat és alternatíváit is töltök majd fel, ahogy időm engedi, de hadd osszam meg saját tapasztalatomat: a babák az első születésnapi tortájukból csak egy-két falatot szoktak enni. A nagy részét a vendégsereg fogyasztja el, ezért én inkább az ő kedvükre készítenék valamit. A baba abból is kaphat néhány falatot, semmi baja nem lesz, hacsak nem még nála bevezetetlen allergéneket tartalmaz, pl. mogyorót, mézet. Vagy készíthető a babának külön egy cukormentes muffin, vagy néhány egymásra rakott cukormentes amerikai palacsinta, leöntve aszalt gyümölcsökből készült öntettel… Bármelyik tetejére oda lehet tűzni a gyertyát, és a baba akár a kezével is széttrancsírozhatja a „sütijét”.

Hogyan édesítsünk cukor nélkül

Egy éves kor felett, amikor már a család és a baba étrendje egyre inkább azonossá válik, óhatatlanul beúsznak a képbe a desszertek is. Azonban édesíteni cukor helyett lehet pl. banánnal, aszalt gyümölcsökkel, nyers datolyával, nagyobb gyerekeknél pedig mézzel is. Van, aki a szirupokat szereti használni: aszalt szilva szirup, datolyaszirup, agavé szirup, juharszirup, rizsszirup, kukoricaszirup… Én ezektől idegenkedem, mert ragacsosságuk miatt talán még édesebbnek érzem őket, mint a cukrot, de legjobb tudomásom szerint nem olyan egészségtelenek, mint a kristály cukor, legyen az fehér vagy barna.

Cukormentesen főzni nem ördöngösség. Kis gyakorlattal annak, akinek a feladata a családban az ételek készítése, a legtöbb receptnél rááll az agya a konvertálásra. Ez azt jelenti, hogy ahogy olvassa a hozzávalókat, már tudja, mit mivel fog helyettesíteni. Ehhez elég néhány hetes gyakorlat. Emlékszel? Másfél éve még én is alig igazodtam el a konyhában. Most pedig már jól megy a cukor kiváltása is. Ha pedig nagyon távoli a cél egy adott étel esetében (nekem pl. még a mákos tésztát nehéz megoldanom), akkor inkább becsukom azt a receptet és keresek valami mást. Nagyon sok lehetőség van, komolyan, manapság nem csak tortából vagy jégkrémből, de akár gumimaciból is készíthetünk egészséges verziót.

Jó néhány cukormentes édességet magam is kipróbáltam, és többet közülük a családom rendszeresen fogyaszt, beleértve Artúrt is. Isteni finomak és egészségesek. Érdemes figyelni a Receptek rovatot, hamarosan bemutatom majd a kedvenceinket. Néhány már most is megtalálható ott.

 

 

8 thoughts on “Édesítsük-e a baba ételeit?

  1. Nagyon igaz hogy mi rontjuk el a gyerekeket az édesítéssel (és amugy a sózással is). Nekik egy cukor nélkül sütött “home made” babakeksz ugyanakkora élvezet mint egy cukorbevonatos bolti babapiskóta.
    De amugy a B-vitaminos meg a pszichésen labilis dolgot honnan vetted? Szakmabeli lévén sok könyven meg cikken átrágtam már magam de ilyenről még nem hallottam ( FYI a szénhidrátok – úgy általában, nem csak a finomított fehér cukor – az agy legfontosabb energiaforrása lsd. lemegy a cukrod= elájulsz)

  2. Kedves Ekke, köszönöm a hozzászólást.
    Természetesen abban egyetértünk, hogy az agyunk működéséhez elengedhetetlen a szénhidrát, de a finomított cukornál egészségesebb forrásokból is tudjuk biztosítani. 🙂
    Megkeresem majd a hivatalos forrást neked, a cikket annak idején az alapján írtam és minden ilyen, nem saját történetet tartalmazó írásomat szakértők hagyják jóvá. Most rohanásban vagyok, ezt találtam, ami említi:
    “A gond lényege a következő: a szénhidrát és a cukor feldolgozásához a szervezetnek B1-vitaminra (Tiaminra) van szüksége. A cukor azonban nem tartalmaz B-vitaminokat, így a szervezetnek saját tartalékaiból, a különböző szervektől kell elvennie azokat. A túlzott cukorfogyasztás emiatt akár B-vitaminhiányt is okozhat.” (http://www.vitaminsziget.com/cikk.php?id=1120)
    További weboldalakon is így említik:
    “A nassoláson, cukros ételeken felnövekvő fiatalok egyrészről túlsúlyosak, másrészről vitamin- és ásványianyag-hiányban szenvednek. Gyermekeknél az idegrendszeri labilitást, pszichés zavarokat nagyban befolyásolja a cukorbevitel mértéke. A B-vitamin hiányát okozza, így, főleg gyermekek esetében, csökkenti a felfogó- vagy intellektuális képességet. Ehhez a vércukorszint ingadozása is hozzájárul. Túlzott bevitele álmosságot, dekoncentráltságot, szellemi kimerülést okozhat.” -http://www.nyitottszemmel.hu/pages/cikk_print.php?cikkID=271
    És itt is: https://biotechusa.hu/enciklopedia/b1-vitamin/

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.