Hogyan készítsünk csírát házilag

csira_kiemelt

Vitaminbomba napi 1 perc időbefektetéssel. A csíranövény vitamintartalma akár több százszorosa is lehet a kifejlett növényének. Érdekel? 

Miért jó csírát fogyasztani

A csírák a belőlük később kifejlődő növény vitaminjait, ásványi anyagait és enzimeit tartalmazzák, csak sokkal nagyobb mértékben, mintha “csak” a kifejlett növényt fogyasztanánk. Ráadásul nem is tudnánk megenni egyszerre annyi retket vagy brokkolit stb., amennyiben ugyanennyi „jóság” rejlik.

A csírában, amely a növény fejlődésének kezdeti szakasza, hatalmas mennyiségű tápanyag halmozódik fel. A csíranövény vitamintartalma akár több százszorosa is lehet a kifejlett növényének.

Ezért olyan egészséges fogyasztani őket. Ráadásul, miközben a téli zöldségkínálat sokakban hiányérzetet kelt, csíráztatható magokból a hidegebb hónapokban is bőséges a kínálat.

Még egy fontos szempont, hogy megfizethető bárkinek, és olcsóbb, mint ha a gyógyszertári vitaminokból próbálnánk pótolni, amit szükségesnek tartunk.

Ha készen veszünk csírát, egy kis dobozni (általában 10-20 dkg-os) annyiba kerül, amennyiből otthon akár 1 vagy több kg-nyit is el tudnánk készíteni, néhány perc időbefektetéssel.

A 200 g-os mennyiségű csíramag ára 260 Ft és 900 Ft között van még a bio minőségből is, ami messze nem megfizethetetlen. Egy-egy ilyen tasak tartalma hónapokig elég lehet egy 3-4 fős család részére. A legjobb viszont nem csak egy féle magot venni, hanem 3-4 fajtát felváltva fogyasztani.

Hol kapható és milyet érdemes venni

A magokat a legtöbb egészséges élelmiszereket, biotermékeket árusító boltban lehet kapni, de beszerezhetőek piacokon is. Én természetesen leginkább a Csörsz utcai biopiacot ajánlom, a Biorganik és a Naturgold standján is árusítanak magokat. A Biorganiknál pedig pofás csíráztató edényt is be lehet szerezni, amelyek oldalfala 45 fokban be van döntve, mert a csíráztatónak ez az ideális pozíciója. De ha nincs ilyen edényed, és ami van, azt is a talpára állítva tartod, akkor sem lesz gond a csíráiddal. Ezek csak apró finomságok, „profi” termesztőknek.

A magok zacskóin a forgalmazó külön jelzi, hogy csíráztatásra alkalmasak-e!

Ha gyerekek is fogyasztják, érdemes tudni, hogy a csírák méregtelenítő hatással is rendelkeznek. Többekkel beszéltem már erről, és arra jutottunk, hogy a gyerekekben még nincs annyi méreganyag és nem is esznek olyan mennyiséget a méregtelenítő ételekből, hogy az nagyobb hasmenést vagy hasonló tünetet okozzon náluk, de azért jó tudni.

Gyerekeknek a csípősebb fajtákat nem ajánlom (pl. mustármag vagy retek), nekik valószínűleg a puhábbak és lágyabb ízűek jöhetnek be, mint pl. a brokkoli, a lucerna, a vöröshere, a zöldborsó vagy a mungó bab.

Hogyan fogyasztható

Szendvicsre, salátába, turmixba, főzelékhez, rántottához, hamburgerbe, húsételek mellé… van, aki a reggeli müzlijét is megküldi vele. A csírák felhasználásának tulajdonképpen csak a fantáziánk szab határt.

A cikk végén néhány ötletet mutatok a felhasználásra, képek segítségével.

Mi kell a házi csíráztatáshoz?

Csíráztatóedény, ami általában egy kb. 2-4 l-es edény, a tetején valamilyen hálóval, amin keresztül leszűrhető a víz, de a csírák az edényben maradnak.

Lehet kapni kimondottan csíráztatáshoz ajánlott edényeket, de véleményem szerint semmivel sem tudnak többet, mint egy egyszerű befőttesüveg, vagy egy ikeás tárolódoboz. A tetejére a háló helyett pedig bármit lehet használni, ami tiszta és apró lyukacsos. Megmaradt függönydarabot, neccharisnyát, de azt mondom, még ez is felesleges. Ha öblítésnél tiszta kézzel befogjuk az edény száját, és az ujjaink között engedjük lecsepegni a vizet, az is tökéletes.

Milyen csírát érdemes?

Csípőset ne, vagy csak felnőtteknek. A búzacsíra keményebb, nem mindenkinek könnyű elrágni, ráadásul azt földben érdemes csíráztatni, ezért nem ezzel kezdeném el bevezetni a családnál a csírákat.

A csípős csíra, ha az utolsó fél-egy napon világos helyre kerül, a beinduló fotoszintézis hatására bezöldül, eközben veszít az erejéből. Tehát kevésbé lesz csípős. De gyerekeknek akkor is inkább a brokkolit, a lucernát, a mungóbabot adnám, de lehet kísérletezni másokkal is.

Hány nap alatt készül el?

A csíráztatás ideje 3-4-5 nap, attól függően, mikor szimpatikus neked elfogyasztani. Én inkább 3-4 naposan szoktam elkezdeni  enni.

Tárolhatóság

Kicsírázás után lecsepegtetve, lezárt dobozban, hűtőszekrényben 3-5 napig eláll. Olvastam róla, hogy akár 3 hétig is jó marad, ha jól lezárt dobozban tartják, nekem viszont nem ez a tapasztalatom.

Csíráztatás lépésről lépésre

  1. Tegyél a csíráztató edény aljára egy kevés magot! Típusonként eltérő, melyikből mennyi csíra lesz, én most 1 marék retekmaggal és 1 marék lucernával mutatom be (lásd a fotókat), a végén látható, milyen mennyiség lett belőlük. Ha többet szeretnél, 2-3 marékkal is tehetsz. De semmiképp ne öntsd bele egyszerre az egész tasak magot a csíráztatóba, az nagyon sok!
  2. Engedj rá annyi vizet, ami bőségesen ellepi, és hagyd így 8-12 órán át (mondjuk éjszakára) egy sötét helyen!
  3. Majd öntsd le róla a vizet, és öblítsd át friss vízzel! Ettől kezdve minden reggel és este öblítsd át egyszer, és csöpögtesd le róla a vizet alaposan! Ez naponta kb. 2x 30 másodpercet vesz igénybe.
  4. Két öblítés között tartsd sötét helyen! Én a fürdőszobában szoktam elhelyezni, mert ott van legrövidebb ideig fény egy nap. Valamint a reggeli és az esti fogmosásnál biztosan szem előtt lesz, és nem felejtem el átöblíteni.
    Nagy Réka: Ökoanyu a konyhában című könyvében olvastam egy jó ötletet arra, hogyan ne pazaroljuk el a csíráztatáshoz használt vizet: amivel átöblítjük a magokat, azt összegyűjthetjük egy locsolókannában, kiváló lesz virágöntözéshez.
  5. Ha eltelt így 3-4 nap (ízlés szerint), akkor már ki kellett, hogy fejlődjön a magból a csíra. Egy utolsó öblítést követően jól záródó műanyag dobozban betehető a hűtőszekrénybe, és minden étkezésnél, amikor fogyasztunk belőle, csak ki kell csippenteni belőle egy adagot. Akik nagyon figyelnek a higiéniára, csipesszel nyúlnak bele. Bevallom, én nem vagyok ilyen precíz, legalábbis a csírákkal nem. Tiszta kézzel belemarkolok.

A „penészedésről”

A legtöbben, akik már belekezdtek valaha csíráztatásba, de nem jártak sikerrel, arra panaszkodnak, hogy a 2-3. napra a csírák penészesek lettek. Való igaz, hogy egyes csírák szárain (általában a retek és a búza szokott ilyesmit produkálni) apró fehér szőröcskék jelennek meg, amelyek hasonlítanak a penészre, de itt másról van szó. A csírák ilyenkor úgynevezett gyökérszőröket növesztenek. Ez természetes jelenség, és nem ártalmas az egészségre. Onnan lehet felismerni, hogy a gyökérszőr fehér, nem büdös, és csak a gyökéren nő. Kár ilyenkor kidobni és újrakezdeni, vagy a siker elmaradása miatt végleg feladni a csíráztatást.

csira6

A csírán megjelenő, penésznek tűnő szőröcskék valójában gyökérszőrök.

Ha ilyet tapasztalunk, ugyanúgy öblítsük tovább reggel és este, ahogy addig, és másnapra nyoma sem lesz a kis szőröknek.

A gyökérszőr tehát nem összekeverendő a penésszel. Ettől függetlenül a csíra be tud penészedni, ha nincs elég alaposan lecsepegtetve róla a víz, ha nincs szellőzési lehetősége (zárt üvegben tartva), ha túl sok magot tettünk a csíráztatóba és a növekvő csírák „nyomorognak” az edényben.

Érdemes kísérletezni, hamar rá lehet érezni, nem kell hozzá sem kertész-, sem főzőtudomány, és feldobhatjuk vele az ételeinket, no meg az egészségünket is.

Néhány ötlet a felhasználására

Salátára

Vegyes tálba, rizottóra

paradicsomos karfiol

rizottoval

Szendvicsbe, hamburgerbe

szendvicscsira3

szendvicscsira2

szendvics

Levesre

levessel

Müzlire, chia pudingra, reggeli kására

chiapudingra

muzlibe

(A csíráztatás lépéseit bemutató fotókat, a karfiolos vegyes tál és a gombás rizottó képét én készítettem. A további illusztrációhoz a Pinterest, Instagram, Flickr fotóit használtam.)

 

 

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.