Interjú egy anyával – Kicsi Vú

kicsi vu viki csalad_kiemelt

Farkas Viktóriát az internetes világ gasztroblogos szegleteiben Kicsi Vú néven ismerik. A kínai 5 elem konyha táplálkozásterápiás módszert mutatja be blogján keresztül, európai környezetre átültetve. Viki emellett 2 gyerek édesanyja. Beszélgetésünkben elmondja, hogyan kapcsolható össze a gyerektáplálás az 5 elem konyhával, azaz hogyan erősíthető meg a gyerekek “középső melegítője”.

Nagyon örülök, hogy Viki elvállalta az interjút, mert amit ő képvisel, az gyökeresen ellentétes az én családom táplálkozásával, és amit nálam eddig olvashattál. Lám, lám, mennyi útja van a tudatos és egészséges táplálkozásnak!

Kétgyermekes édesanya vagy, és az 5 elem konyha gasztrobloggere. Hogyan jutottál el az 5 elem konyhához és milyen elveket vallasz, milyen utat követsz a családod étrendjének összeállításánál?

kicsi vu viki csalad4Mindig is foglalkoztatott az egészséges étkezés, de a gyerekek születése után kezdtem tudatosan keresgélni egy nekem megfelelő és hiteles rendszert. Korábban is volt már egy klasszikus gasztroblogom, imádok enni-főzni, így olyan irányt kerestem, ami nem szigorú, nem aszketikus. Így bukkantam rá német nyelvű forrásokat olvasva a kínaiak táplálkozásterápiájára, az 5 elem konyhára.

Ez nem azt jelenti, hogy kínai ételeket főzök, hanem alkalmazom a kínaiak energetikai szemléletét a konyhában. Szezonális alapanyagokból főzök, mert minden évszakban más egy kicsit a szervezetünk igénye és az akkor termő növények elégítik ki legjobban ezt az igényt. Emellett változatosan fűszerezek, hogy mind az 5 alapíz benne legyen az ételeinkben, mert minden íz más szervünket támogatja. A legnagyobb változás pedig, hogy törekszem a napi háromszori meleg, főtt étkezésre, mert a gyomrunk a meleg és a lédús ételeket szereti.

Összeegyeztethető a gyerekek táplálkozása az 5 elemes konyhával? Ha igen, hogyan, mire kell figyelni?

kicsi vu viki csalad3Az 5 elem konyha legnagyobb előnye, hogy iránytűként szolgál mindenki számára, segít eldönteni, milyen alapanyag és főzéstechnika a legjobb egy adott évszakban, életkorban, egészségi állapotban és élethelyzetben. A gyerekeknél egy fontos dolgot kell figyelembe venni, hogy 6 éves korukig az emésztőrendszerük még kialakulatlan, a kínaiak úgy mondják, hogy a vese tüze még nem éri el a középső melegítőt (ez az emésztőrendszer tulajdonképpen), azaz még gyenge a „közepük”. Ha gyenge az emésztés, akkor belül nyálka keletkezik, ami hajlamos elvándorolni, például a tüdőbe, légutakba. A gyerekek Achilles-ína az emésztésük és a tüdejük – alkatilag hajlamosak a hányós-hasmenéses betegségekre és a hurutra. Ez egy adottság, amivel együtt kell élni, át kell vészelni az óvodás éveket, de nagyon nem mindegy, hogy az étkezéssel ráteszünk még egy lapáttal, tovább nyálkásítjuk őket vagy ellenkezőleg, megerősítjük a „közepüket”. Fontos üzenet: a nyálka középen, az emésztés során keletkezik, ezért a krónikus hurutot, állandó orrfolyást, köhögést, gyakori megfázásokat az emésztőrendszeren keresztül lehet gyógyítani.

Milyen előnyeit tapasztalod az „5 elemes” étkezésnek?

Szokták tőlem kérdezni, hogy az én gyerekeim sosem betegek? Természetesen nem ilyen idilli a helyzet, főként az óvoda első éveiben nálunk is voltak megfázások, vírusos megbetegedések, de ezek rövid lefolyásúak voltak. A kisfiam most lesz 6 éves és tavaly télen megkérdezte tőlem az egyik óvónéni, hogy mit adok Vincének reggelire-vacsorára, mert úgy látja, hogy soha sem beteg. A válaszom egyszerű volt: kását – zabkását vagy tönköly búzadarából készült változatot például, vagy tükörtojást babbal és baconnel, de ha van valamilyen maradék leves otthon, azt is szívesen megeszik reggelire-vacsorára.

Van valami főzési, táplálkozási trükköd, ötleted, ami neked nagyon bevált és velünk is szívesen megosztanád?

kicsi vu viki csaladÚgy tapasztalom, hogy a gyerekek szeretik a tápláló egytálételeket, mint amilyen a csirkepaprikás, pörkölt, chilis bab, gulyásleves, húsleves – ezeket lehet nyugodtan vacsorára is adni nekik (persze nem este 10-kor, hanem 18 óra körül). Ha megszokják, hogy főtt étel van este is, boldogan fogják enni. Szerintem nekünk felnőtteknek nehezebb elengednünk azt a paradigmát, hogy a reggeli és a vacsora az szendvics, sok gyerek még ösztönösen visszautasítja a kenyeret és próbálja leenni a feltétet a szendvicséről, csak mi felnőttek ezt nem hagyjuk, mert attól félünk, kenyér nélkül nem lakik jól. A kenyér egyfajta fast food, ha csökkenteni tudjuk a szendvicsalapú étkezéseket, azzal már nagyot lépünk előre.

Milyen ételekkel bánjunk csínján, melyek a kevésbé ajánlott ételek az 5 elem konyha szerint?

A gyerekek fent leírt energetikája miatt semmi nem jó, ami tovább hűti és nyálkásítja őket. Mivel gyenge még a gyomruk, a túl sok nyers zöldség vagy gyümölcs megterhelő a számukra, különösen az őszi-téli időszakban fogyasztott déli gyümölcsök. A hurutra hajlamos gyerekeknek a tejtermékek sem ideálisak, különösen az édes-savanyú kombináció ronthat az állapotukon, mint például a napi szinten fogyasztott gyümölcsjoghurt. De ugyanígy nyálkásít és nehezen emészthető a tej nyers müzlivel vagy a nutellás kenyér narancslével is.

Köszönöm a beszélgetést és a hasznos információkat, Kicsi Vú!

 

 

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.