Az olajos magvak bevezetése

cashew-931960_1920

Egy éves korig a főbb ételek zömét már általában bevezették a szülők a gyerekeknél. Az első születésnap utánra marad még néhány újdonság, amivel meg kell ismertetnünk a kicsiket. Ilyenek pl. az olajos magvak, amiket a legtöbb szakember erre a korra ajánl, fokozott odafigyelés mellett. Az óvatosság oka egyrészt a fulladásveszély, másrészt az allergia kockázata. 

A legismertebb olajos magvaink: mogyoró (pl. földimogyoró, törökmogyoró), dió, kesudió, mandula, pisztácia, kendermag, szezámmag, napraforgómag és tökmag.

Miért jók?

Az olajos magvak nagyon egészségesek és sokoldalúan felhasználhatóak. Amellett, hogy az allergiaveszély miatt nagy odafigyelést igényel a bevezetésük, kis mennyiségben érdemes a mindennapi étkezésbe beiktatni őket.

Vitaminokban, ásványi anyagokban, esszenciális zsírsavakban gazdagok. Magas a fehérjetartalmuk, a manduláé és a dióé kimagaslóan, ezért vegetáriánus, vegán családok hamarabb is megkezdhetik a bevezetésüket.

Az allergiáról

A mogyoróallergia a leggyakoribb, de ez nem jelenti azt, hogy akinél a mogyoró nem okozott tüneteket, annak a többi olajos magnál már nem kell óvatosnak lennie.

peanut-624601_1280

Az én kisfiamnál pl. a mogyoró simán átment, semmilyen tünete nem lett tőle, ezzel szemben a napraforgó fogyasztását követően kiütések jelentek meg a testén és hasmenéssel küzdött. Úgyhogy azt eleinte hanyagolnunk kellene, ami nem volt egyszerű. Mert miben van napraforgó? Szinte minden bolti élelmiszeripari termékben. Na jó, ez lehet, hogy túlzás, de egy napraforgóra érzékeny ember hirtelen nagy gondban találja magát, amikor vásárolni szeretne, hiszen nagyon sok étel készül pl. napraforgóolajjal. A legnagyobb „szívás” az, ha tejterméket sem fogyaszthat az illető, hiszen a dobozos növényi tejek és növényi alapú tejtermék-helyettesítők szinte kivétel nélkül napraforgóolajjal készülnek. Ilyenkor marad a házilag készített verzió, vagy a tejtermék-alternatívák teljes kiiktatása.

Az olajos magvak iránti érzékenység tünetei lehetnek: kiütések, ekcéma, hasmenés, légszomj, hányás, esetenként fulladás.

Az óvatos bevezetés jegyében ezeket érdemes betartani:

  • eleinte inkább darálva adjuk, mint egészben,
  • kis mennyiséggel kezdjünk,
  • egyszerre csak egyet vezessünk be, így, ha tünetek jelentkeznek, azonnal tudni fogjuk, melyik hozzávaló a „ludas”.

Hogyan adhatunk olajos magvat a kicsiknek?

A legegyszerűbb, ha ledaráljuk és egy kiskanálnyi mennyiséget belekeverünk a főzelékbe, megszórjuk vele pl. a brokkolis tésztát, zabkására vagy joghurtra hintjük.

Ha jó előre tudjuk, hogy nyers diót, mandulát, mogyorót, kesudiót stb. fogunk szórni az ételre, érdemes előáztatni (kb. 12 órán át), majd leönteni a vizet, és kiszárítás után darálni a magot, mert az áztatás hatására a magok megszabadulnak a bennük levő enzimgátlóktól, amelyek különben gátolnák az emészthetőségüket.

Az én majdnem két és fél éves kisfiam már vígan elrágcsál egy szem diót vagy mandulát, nagy kedvence pedig az omlósabb, puhább kesudió. Eleinte azonban nagyon vigyáztam, nehogy leszaladjon neki egy-egy szem a torkán. A BLW elveit követők viszont már első alkalommal sem darálva adják, tehát nem lehetetlen egész mandulával vagy dióval kezdeni. Akinek ez az irányvonal szimpatikusabb, ide kattintva olvashat róla bővebben.

almonds-768699_1920

Receptek az egész családnak

Nekem az volt a legegyszerűbb út, hogy olyan magos recepteket kerestem, amivel nem csak Artúr táplálását, hanem az egész család igényeit kielégíthetem. Ezekből kapott a kisfiam eleinte kisebb, aztán már egyre nagyobb mennyiséget. Így elkerültem az olyan furcsa helyzeteket, hogy pl. 1 szem diót kelljen darálnom.

Az első születésnapjára egy nyers vegán tortát készítettem, aminek a vékony tésztája darált mandulából és datolyából állt, és ebből evett 1-2 falatot. A többit pedig a vendégsereg fogyasztotta el.

Megosztok néhány receptet azok közül, amiket mi nagyon szeretünk, és gyakran készítünk. Remélem, mindenki talál közöttük olyat, ami az ízlésének és a családja igényeinek megfelel. (Figyelem, az itt következő receptek közül néhány csípős fűszereket is tartalmaz, ezért érdemes egy picit változtatni rajtuk, ha az ételből 1-2 évesek is fogyasztanak.)

Mogyoró:

Mogyorós-banános palacsinta – Zizi kalandjai

Dió:

Az ezerarcú zabkása – Bébispenót

Diós karfiolleves – Chili és Vanília

Diósült – Vegasztrománia

Diópástétom – Tündérkonyha

Diópástétom – 100fok 

Mandula:

Narancsos datolya golyók – Zizi kalandjai

Kesudió:

Névkereső mennyei tészta – Bébispenót

Kesudiókrém – Vegagyerek

Kendermag:

Turmixokba – Bébispenót

Szezámmag:

Sült cukkini hummusz – Chili és Vanília

Napraforgó:

Zabpelyhes, napraforgómagos sós rágcsa – Vivvegan

Mák:

Mákos-almás kölessüti – Nosalty

Mini szilvás gombóc pirított mákkal – Chili és Vanília

Sütőtökös-mákos muffin – Nóri mindenmentes konyhája

 

(A bejegyzés illusztrálásához a pixabay.com jogtiszta fotóit használtam.)

 

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.