Párolás és gőzölés, a legkíméletesebb főzési technikák

steamed broccoli

Ha már idáig elolvastad a blogomat, szinte biztos vagyok benne, hogy elkötelezett vagy az egészséges, vitamindús ételek iránt, és a kisbabádnak is a legjobb falatokat szeretnéd adni. Ebben a bejegyzésemben arról szeretnék szólni néhány szót, hogy hogyan őrizhetjük meg hőkezelés közben a zöldségek és gyümölcsök tápértékét.

Sokan csak bedobják jó magas, lobogó vízbe a zöldségeket, és főzik, amíg szét nem esnek. (Mármint a zöldségek.) Biztos, hogy az ő kisbabáik is nagyon finom, szeretettel készült ételeket kapnak. De miért ne készítenénk el azokat úgy, hogy a lehető legtöbb vitamin maradjon meg bennük?

Két főzési technikáról fogok most részletesebben írni, mindkettő segítségünkre van abban, hogy a legtöbb vitamin és tápanyag maradjon a zöldségekben.

A gőzölés

A legkíméletesebb főzési technika a gőzölés. Az étel ilyenkor nem érintkezik a vízzel. A zöldségeket ebben az esetben kisebb hőhatás éri, hiszen a felszálló gőz puhítja meg őket. Mindez természetesen fedő alatt történik. Az így készült étel íze intenzívebb lesz, a tápanyagok, vitaminok megmaradnak.Használhatsz párolóbetétet, bambusz párolót vagy gőzpároló-gépet is, amelyik neked szimpatikusabb.

Így néz ki egy bambusz pároló:

product_img_0000152217_th_250

(Forrás: Bioszállító)

Így egy gőzpároló gép (de létezik beépíthető is):

gozparolo
(Forrás: Steba)

És így egy párolóbetét:

stabil-parolobetet__0141162_PE281654_S4stabil-parolobetet__0171766_PE304659_S4
(Forrás: Ikea)

A párolás

A párolást akár hagyományos lábasban is végezheted. A lényeg, hogy csak egy kevés (zöldségmennyiségtől és az edény átmérőjétől függően 1-2 ujjnyi) vizet kell az edény aljára tenni, nem kell, hogy ellepje a zöldségeket. Tegyél fedőt rá, és kezd el forralni a maximális hőfokon. Az én villanytűzhelyemen ez 9-es fokozat. Majd, amikor elkezd pezsegni, azonnal vedd le a minimális hőfokra (1-2-esre), és párold így még 5-10 percig. A puhább zöldségeknek (pl. cukkini) elég az 5 perc, a keményebbeknek (pl. burgonya, cékla) inkább 8-10 percre van szükségük. A fedőt közben ne emeld fel, mert kijön a gőz, márpedig pont a forró gőzben fog megpuhulni a zöldség. Én üvegfedőt szoktam használni, hogy a felemelése nélkül is lássam, mikor forr a víz, mikor gyöngyözik, és nagyjából hogy áll a zöldségek puhulása.

simmering(Forrás: Flickr)

A párolási idő lejártával zárd el a platnit, és egy gyors fedőfelemelés következik, amíg szurkálódsz egy kicsit a villával, hogy megállapítsd, eléggé átpuhultak-e a zöldségek. Ha még nem tökéletes, akkor gyorsan tedd rá vissza a fedőt, hogy még pár percig gőzben maradjon. Én a villanytűzhelyet ilyenkor már nem szoktam visszakapcsolni, a hulladékhő is elég a további párolásra, a gázt viszont járatni kell még egy kicsit, alacsony lángon.
A rövid ideig, kevés vízben történő párolás nagy előnye, hogy a vízben oldódó vitaminok nem vesznek el úgy, mint a sok vízben főzéskor.

A főzés

A káposztát, a lencsét és a babot mindezek ellenére érdemes inkább sok vízben főzni. Ezeknek kell a bő folyadék a puhuláshoz. A főzőlevüket sem érdemes megtartani. Ha leöntjük róluk, csökkentjük az étel puffasztó hatását.

 

 

One thought on “Párolás és gőzölés, a legkíméletesebb főzési technikák

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.