Vegetáriánus és vegán hozzátáplálás – 1. rész

vegetarianus_vegan_hozzataplalas_kiemelt

Egészséges- e a vegetáriánus vagy a vegán táplálkozás egy kisgyerek számára? Mik a vegetáriánus, vegán hozzátáplálás szabályai? Hogyan előzheti meg a hiányállapotokat az aggódó szülő? Milyen könyvek, blogok segítik az eligazodást? Van-e lehetőség vegetáriánus vagy vegán étkezésre az óvodában? Most kezdődő cikksorozatom, amelyet szakértők segítségével állítok össze, ezeket a kérdéseket fogja megválaszolni.

Cikksorozatomat segítségül szánom azoknak, akik fontolgatják, hogy erre az útra lépnek, vagy már bele is kezdtek. Nem szánom viszont agitálásnak, győzködésnek, befolyásolásnak. Minden szülő maga döntse el, legjobb tudása szerint, felelősen, hogy vegetáriánus, vegán vagy predán (vegyes táplálkozású) módon táplálja-e gyermekét (és magát)!

Kezdjük az elején!

Ki kicsoda és mit eszik?

Mielőtt ebbe a hatalmas és kényes témába belekezdek, nézzük meg, mit is takarnak pontosan a vegetáriánus és vegán jelzők!

  • A vegetáriánus életmód hívei nem fogyasztanak húst (és húsféleségeket, belsőségeket, vért stb.). A vegetáriánus táplálkozásnak azonban több irányzata is létezik:
    • A lakto-ovo vegetáriánusok húst nem esznek, de tojást és tejtermékeket igen.
    • A lakto vegetáriánusok a húst és a tojást mellőzik, de tejtermékeket fogyasztanak.
    • Az ovo vegetáriánusok tojást esznek, de húst és tejtermékeket nem.
    • Létezik még a szemi-vegetáriánus (azaz fél-vegetáriánus) fogalma is. Aki így táplálkozik, az halat, tenger gyümölcseit, csirkét, pulykát fogyaszthat, vörös húsokat azonban nem eszik. Én 20 évig mondtam magam vegetáriánusnak úgy, hogy halat ímmel-ámmal ettem, illetve rákot is, úgyhogy megértem, miért érzik sokan ezt is vegetáriánus táplálkozásnak, holott a hal is hús, tehát etikai szempontból aligha védhető a logikájuk, egykori önmagam logikája. Kellene erre egy külön kifejezés, hogy röviden ki tudja fejezni, aki így táplálkozik, hogy disznót, marhát, lovat stb. köszöni, nem kér.
  • A vegánok semmilyen állati eredetű ételt nem fogyasztanak, tehát se húst, se tejtermékeket, se tojást. (Akik növényi alapú táplálkozást folytatnak, de más, állatok kihasználásával járó termékeket és szolgáltatásokat viszont nem utasítanak el, azokra helyesebb az angol plant based kifejezés, de magyar köznyelv erre is a vegán szót használja.)

Megfelelő-e a csecsemők és kisgyerekeke számára a vegetáriánus, vegán táplálkozás?

Jelen korunkban, az ún. civilizációs betegségek nagyarányú elterjedése mellett a hozzátáplálás és a gyerekek táplálása nagyobb odafigyelést, körültekintést igényel, mint korábban. Az allergiák, az elhízás (amely egyre több gyermeket is érint), az ekcéma, a szív- és érrendszeri betegségek, a diabétesz, a daganatos betegségek, a csontritkulás mind-mind szedik áldozataikat időnek előtte. Tudományos kutatások igazolják, hogy a vegetáriánus táplálkozást választók körében sokkal kisebb arányban fordulnak elő ezek a betegségek. Sőt, minél közelebb áll a táplálkozás a tisztán növényi étrendhez, annál kisebb a felbukkanásuk esélye. A fent említett betegségeket megelőzni gyermekkortól kezdve célszerű, és ebben nagy segítséget jelent a vegetáriánus és a vegán táplálkozás.

„A vegetáriánus étrend egészséges és megfelelő tápértékű, amennyiben megfelelően tervezett.(…) Biztosan állítható, hogy egészséges étrendi alternatíva.” – Az Amerikai Táplálkozástudományi Társaság véleménye.

vegetarianus hozzataplalas

 

„A jól megtervezett, szakszerűen összeállított szemi-vegetáriánus, lakto-ovo-vegetáriánus és vegán étrend egyaránt megfelelő lehet minden életszakaszban.” – Magyar dietetikusok véleménye A Hús és Egészség, 2000/1 számában

Hiába a nemzetközi és hazai hivatalos állásfoglalás, Magyarországon jelenleg még az egyébként vegetáriánus- illetve vegánbarát szakértők is nagyon óvatosan fogalmaznak. Segítő szakértőm, Bakkné Reisinger Orsolya véleményét a cikksorozatom 3. részében olvashatod majd!

Tudtad, hogy már Dr. Spock is…?

child-1566470_1280-pixabay

 

„Hús: Ha a gyerek nem kedveli meg a hús ízét, egy életre szóló hatalmas előnyre tesz szert. Nem fogja azokat az ételeket kívánni, amelyek zsírt és koleszterolt tartalmaznak, s ezzel hozzájárulnak az elhízás, a koszorúér-betegség, és bizonyos rákfajták kialakulásához. Jóval kevésbé lesznek kitéve azoknak a bakteriális fertőzéseknek, amelyek gyakran hús révén kerülhetnek a szervezetbe.
Tejtermékek: A tehéntej nélkül készült tejtermékek, mint amilyen pl. a szójatej, valódi előnnyel rendelkeznek a tehéntejjel és a belőle készült tejtermékekkel szemben. Ezek a termékek mentesek az állati eredetű zsírtól és fehérjétől, nincs bennük tejcukor, de gazdagok egyéb tápanyagokban.”

Ezeket Benjamin Spock mondta és írta minden idők egyik legnagyobb könyvsikerének számító művében, a Csecsemőgondozás, gyereknevelés 1995-ben kiadott, bővített kiadásában. Dr. Spock a „kerülendő ételek” (293. szakasz) címszónál a cukrozott ételek mellett említi a húst, és a tejtermékeket is.

„Az utóbbi évek folyamán számos új ismeretet szereztünk a táplálkozás terén. Míg korábban amellett érveltünk, hogy a gyerek étrendje bőséges mennyiségű húst és tejterméket tartalmazzon, ma már tudjuk, hogy jobb, ha tápanyagait növényi eredetű ételekből szerzi be. (…)  A kutatások révén teljesen világossá vált, hogy a zöldségféléknek, a magvaknak, a hüvelyeseknek és a gyümölcsöknek kell a táplálkozás középpontjában állniuk. Ezekben megvan mindaz, amire a gyereknek a növekedéshez szüksége van, és nincs bennük a számtalan panaszt okozó koleszterol és állati zsiradék.”

Dr. Benjamin Spock, 1968

Dr. Benjamin Spock, 1968

„A vegetáriánus étrend azonban nem jelent egyúttal kalóriaszegény diétát is. A normális kalóriaigényt a zöldfőzelékek, gyümölcsök, magvak, hüvelyesek és származékaik nagy választékával kell fedezni. Vizsgálatok szerint a jól kiegyensúlyozott vegetáriánus étrendnek számos előnye van és nem zavarja a gyerek növekedését és fejlődését.”

Benjamin Spock maga is vegetáriánus étrenden élt, szép hosszú életet.

UPDATE! Egy fontos hír, hogy végre a magyar orvostudomány is kinyilatkoztatta, hogy a növényi étrend egészséges, súlyos betegségeket előzhet meg illetve fordíthat vissza, és nem divatdiéta, hanem tudományos alapokon nyugvó étrend. Mérföldkő! Ide kattintva olvashat róla bővebben, akit érdekel. 

A cikksorozat következő részei:

(A bejegyzés illusztrálásához a pixabay.com és egyéb oldalak jogszerűen használható fotóit választottam.)

 

 

6 thoughts on “Vegetáriánus és vegán hozzátáplálás – 1. rész

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.