Interjú egy anyával: “Minden táplálkozási döntéssel hozzájárulunk ahhoz, milyen lesz az egészségünk a jövőben”

Magyarvári Szilvit körülbelül egy éve ismerem.Mindketten részt vettünk a Zöldbajusz kampányban, és még számos kapocs köt vele össze. Mindig is foglalkoztatott, hogyan táplálja a kisfiát, a 2 éves Domit. Szilvi ugyanis amellett, hogy anya, még dietetikus is, ami vagy megkönnyíti, vagy megnehezíti számára a gyerektáplálással kapcsolatos döntéseket. A beszélgetésünkből ez is kiderül. 

Anya vagy, és dietetikus a foglalkozásod. Hogy táplálja egy dietetikus a gyermekét? 

44606607_699852893705850_4170991853820182528_nDietetikusként próbálom minél egészségesebben táplálni Domit. Ugyanakkor úgy gondolom, nagyon fontos ebben is valamilyen egyensúlyra törekedni.

Én vegán vagyok, így teljes értékű növényi étrendet követek. Nekem emberileg és szakmailag is az a véleményem, hogy ez az életmód minden szempontból rengeteg előnnyel jár. Így szeretném ezt a szemléletet a gyermekemnek is továbbadni.

A családban viszont elég eltérőek az étkezési szokások, és ez néha okoz feszültséget. Sokszor legszívesebben semmilyen olyan élelmiszert nem adnék a gyermekemnek, amiről tudom, hogy nincs jó hatással az egészségére vagy az épp kialakulóban lévő ízlésére (mert hosszú távon talán ez a legmeghatározóbb). De persze közben nem szeretném, hogy az alakuljon ki benne, hogy az egészséges életmód csupa tiltásról szól.

Néha nagyon nehéz megtalálni az arany középutat ebben is, és szerintem szülőként rengeteg ilyen helyzettel találkozunk. Szeretnénk, hogy szót fogadjanak, ugyanakkor szeretnénk, hogy szabad, öntudatos kis emberkék legyenek. Szeretnénk, hogy biztonságban legyenek, de azt is szeretnénk, hogy szabadon felfedezhessék a világot… és még lehetne hosszan sorolni.

Bennem a táplálkozással kapcsolatban is meg voltak ugyanezek a kérdések. Most épp ott tartok ebben, hogy én itthon teljes értékű növényi ételeket készítek neki olaj és hozzáadott cukor nélkül, de máshol megkóstolhat bármit, amit szeretne. Együtt vásárlásnál meg az a szabály, hogy mindig egy valamit választhat magának, és ebben viszonylag nagy szabadságot adok neki, tehát nem kell, hogy megfeleljen az én igényeimnek. Persze vannak olyan dolgok, amik még ilyenkor is kivételt képeznek, pl. a kóla.

Mennyire fontos, hogy dietetikusként kövesd a legújabb táplálkozástudományi kutatási eredményeket? Hogy tudod ezt összehangolni a családi teendőiddel?

IMG_0848Szerintem nagyon fontos dolog követni a friss eredményeket. Szerencsére ma már rengeteg táplálkozástudományi cikk születik, és egyre könnyebben hozzáférhető az információ mindenki számára. Már az az igazi kihívás, hogy megtaláljuk a hiteles forrásokat.

Én igyekszem legalább 5-10 percet rászánni minden nap arra, hogy frissítsem a tudásom. Minden az időbeosztáson múlik, mindenre van időnk, amire akarjuk. Szerintem a jó időgazdálkodást újra kell tanulni gyermek mellett, még én is most tanulom, és még bőven van hova fejlődnöm. Nekem ez fontos része az életemnek és a hivatásomnak, szóval nem tehetem meg, hogy ne szánjak rá időt.

Mi a kedvenc ételed dietetikusként? 

Fú, ez egy nagyon nehéz kérdés… Majdnem mindent szeretek. Gyümölcsök jöhetnek minden mennyiségben, főtt ételek közül pedig a lecsó a nyerő. Azt sose unom meg.

Mi az, amit szerinted nem fogyasztanak eleget a gyerekek, és kellene nekik?

Talán a nyers zöldségek, zöld levelek a legelhanyagoltabb csoport. Itt nem is a rövid távú hatásokkal van a legnagyobb probléma, inkább a hosszú távúakkal. Ha gyermekkorunkban nem szokjuk meg, hogy ezek is egy kiegyensúlyozott, egészséges étrend részei, később sokkal nehezebb dolgunk lesz, illetve nekik is.

A kisebb gyerekek még lehet, hogy nem fogják úgy megenni a nyers zöldségeket, mint a felnőttek, és nincs is rá szükségük olyan mennyiségben, mint nekünk. Viszont nagyon fontos, hogy ismerkedjenek velük, tanulják meg, hogy ezek is az étkezés fontos részei. Én arra buzdítok mindenkit, és én is ezt teszem, hogy tegyünk oda minden étkezéshez valami kis zöldséget. Lehet, hogy a gyermekünk nem fogja megenni, csak megvizsgálja, megkóstolja, kiköpi, vagy csak 1-1 félét fogad el. Semmi baj! Hagyjuk, had ismerkedjen vele! Ne adjuk fel, ha először nem kell neki! És ami még nagyon fontos, hogy mutassunk példát.

És mi az, amit sokat fogyasztanak, és nem egészséges?

20181024_160742Ez sem könnyű választás. Nálam a feldolgozott húskészítmények, és a cukros, zsíros desszertek állnak az első helyen. A feldolgozott húskészítményekről már évekkel ezelőtt kimondta a WHO, hogy egyértelműen összefüggésbe hozhatók bizonyos daganatos megbetegedésekkel. Miért ennénk meg akkor, vagy miért adnánk a gyermekeinknek olyat, amiről egyértelműen tudjuk, hogy káros?

Az édességekkel kapcsolatban pedig megint a hosszú távú hatásokat hoznám fel, mert szerintem itt is az az igazi negatívum, hogy a gyermek kialakuló ízlését nagyon könnyen elviszik rossz irányba. Nem azzal szeretjük igazán a gyerekeket, ha ilyenekkel jutalmazzuk őket, bár sokszor hajlamosak vagyunk ezt hinni. Már sok egészséges alternatíva van a piacon, és rengeteg recept elérhető online, amivel otthon is egészséges desszerteket készíthetünk nekik.

Mire kell odafigyelni egy szülőnek, ha növényi étrenden neveli a gyermekét? Kialakulhatnak hiányállapotok? Jobban, mint egy nem növényi étrenden élő gyereknél?   

Növényi vagy vegyes étrend ide vagy oda, a legfontosabb a tudatosság, és hogy próbáljunk minél több teljes értékű élelmiszert az asztalra tenni. Kerüljük a feldolgozott élelmiszereket.

Nekem az a személyes tapasztalatom, hogy aki növényi étrenden él és így neveli a gyermekét, nagyon sok helyről kap aggódó megjegyzéseket, kritikákat, így ők általában elég alaposan utánanéznek a táplálkozástudományi alapoknak. Engem is sokan keresnek meg azzal, hogyan váltsanak úgy, hogy minden szükséges tápanyagot bejuttassanak a szervezetükbe.

Összehasonlítani nem is lehet a két csoportot szerintem, mert a tudatosság függvényében óriási eltérések lehetnek csoporton belül is.

Mi a tipped a Bébispenót olvasóinak, mi az ideális reggeli, ebéd, vacsora egy kisgyermek számára? 

2Én a zabkását nagyon szeretem, mert nagyon sok értékes tápanyagot bele lehet csempészni a gyerekeknek. Én banánt szoktam villával összetörni, azzal édesítem, teszek mellé valamilyen más gyümölcsöt, lenmagpelyhet, mákot, valamilyen más olajos magot vagy magkrémet.

Általánosságban elmondható, hogy a gyerekeknek több magasabb energiasűrűségű ételt (hüvelyesek, teljes értékű gabonák, olajos magvak) kell fogyasztaniuk, mint a felnőtteknek.

Blogodat, a Béke a tányéront nemrég indítottad el, de már tele van profibbnál profibb fotókkal és csodás ételkölteményekkel. Mi a célod a bloggal, kiknek ajánlod?

A táplálkozás olyan dolog, ami mindenki életét átszövi, és óriási potenciál van benne. Szerintem ezzel a lehetőséggel élnünk kell. Naponta többször hozunk döntéseket a táplálkozásunkkal kapcsolatban, és minden döntéssel hozzájárulunk ahhoz, milyen lesz az egészségünk a jövőben.

Nekem az a célom, hogy megismertessem az emberekkel a teljes értékű növényi étrendet, és megmutassam azt, hogy mennyire változatosan és finoman lehet így étkezni. Illetve, hogy segítsek azoknak, akik váltani szeretnének, hogy a lehető legegészségesebben csinálják.

Legtöbbször recepteket osztok meg, de saját fiam étkezésével kapcsolatban is szoktam bejegyzéseket írni. Szeretném továbbá, ha a szakma is elfogadná, sőt használná prevenciós eszközként a teljes értékű növényi étrendet!

Köszönöm a beszélgetést!